Leerkracht

Leerkracht

  • WebQuest titel: Rembrandt van Rijn

  • Onderwerp: Rembrandt van Rijn

  • Bestemd voor:

    • Basisonderwijs, bovenbouw (groep 7 en 8)

    • Voortgezet Onderwijs (brugklas en klas 2)

  • Vakgebied(en): Geschiedenis, kunstgeschiedenis, taal

  • Uitvoering door: groepjes van 4 leerlingen

  • Tijdsinvestering voor leerling(en): 3 uur

  • Opbrengst van de WebQuest: een powerpoint of een website

  • Extra materialen die nodig zijn: geen

  • De webquest ‘Rembrandt' is een product van het Centrum voor Mondiaal Onderwijs (CMO).

Leerdoelen van deze WebQuest:

  • Leerlingen hebben informatie verzameld over het leven en werk van Rembrandt van Rijn.

  • Leerlingen leven zich in in het leven van Nederland beroemdste schilder.

  • Leerlingen kunnen een aantal van de beroemdste werken van Rembrandt benoemen.

  • Leerlingen kunnen een aantal onderwerpen (of genres) benoemen.

  • Leerlingen kunnen in eenvoudige bewoording uitleggen welke technieken.

  • Rembrandt gebruikte en waar hij in uitblonk.

Vakken en kerndoelen:

Nederlandse taal

A Domein mondelinge taalvaardigheid

2 De leerlingen kunnen:

  • vragen stellen om informatie te verzamelen over een door henzelf gekozen onderwerp- verslag uitbrengen.

  • iets uitleggen.

  • hun ervaringen, mening, waardering of afkeuring op persoonlijke wijze weergeven.

3 De leerlingen kunnen bij het realiseren van het voorgaande in voorkomende situaties gebruik maken van communicatiemiddelen

C Domein schrijfvaardigheid

8 De leerlingen kunnen:

  • hun gedachten, ervaringen, gevoelens en bedoelingen uiten bij voorbeeld in een verhaal en/of een website

  • teksten schrijven, waarin zij hun eigen ervaringen, mening, waardering of afkeuring duidelijk weergeven.

Oriëntatie op mens en wereld

Geschiedenis

D Domein historisch besef

11 Leerlingen kunnen:

  • perioden en gebeurtenissen uit hun eigen leven en uit de geschiedenis op een tijdbalk plaatsen en daarbij aanduidingen van tijd en tijdsindeling hanteren als: dagen, weken, maanden, jaargetijden, jaren, eeuwen, jaartellingen, perioden.

Tekenen en handvaardigheid

A Domein vormgeven

1 De leerlingen kunnen werkstukken maken:

  • op basis van gericht waarnemen

  • op basis van een innerlijke voorstelling van een onderwerp, vanuit hun geheugen, fantasie en/of beleving

  • met een communicatieve functie of een gebruiksfunctie