- WebQuest titel: Rembrandt van Rijn
- Onderwerp: Rembrandt van Rijn
- Bestemd voor:
- Basisonderwijs, bovenbouw (groep 7 en 8)
- Voortgezet Onderwijs (brugklas en klas 2)
- Vakgebied(en): Geschiedenis, kunstgeschiedenis, taal
- Uitvoering door: groepjes van 4 leerlingen
- Tijdsinvestering voor leerling(en): 3 uur
- Opbrengst van de WebQuest: een powerpoint of een website
- Extra materialen die nodig zijn: geen
- De webquest ‘Rembrandt' is een product van het Centrum voor Mondiaal Onderwijs (CMO).
Leerdoelen van deze WebQuest:
- Leerlingen hebben informatie verzameld over het leven en werk van Rembrandt van Rijn.
- Leerlingen leven zich in in het leven van Nederland beroemdste schilder.
- Leerlingen kunnen een aantal van de beroemdste werken van Rembrandt benoemen.
- Leerlingen kunnen een aantal onderwerpen (of genres) benoemen.
- Leerlingen kunnen in eenvoudige bewoording uitleggen welke technieken.
- Rembrandt gebruikte en waar hij in uitblonk.
Vakken en kerndoelen:
Nederlandse taal
A Domein mondelinge taalvaardigheid
2 De leerlingen kunnen:
- vragen stellen om informatie te verzamelen over een door henzelf gekozen onderwerp- verslag uitbrengen.
- iets uitleggen.
- hun ervaringen, mening, waardering of afkeuring op persoonlijke wijze weergeven.
3 De leerlingen kunnen bij het realiseren van het voorgaande in voorkomende situaties gebruik maken van communicatiemiddelen
C Domein schrijfvaardigheid
8 De leerlingen kunnen:
- hun gedachten, ervaringen, gevoelens en bedoelingen uiten bij voorbeeld in een verhaal en/of een website
- teksten schrijven, waarin zij hun eigen ervaringen, mening, waardering of afkeuring duidelijk weergeven.
Oriëntatie op mens en wereld
Geschiedenis
D Domein historisch besef
11 Leerlingen kunnen:
- perioden en gebeurtenissen uit hun eigen leven en uit de geschiedenis op een tijdbalk plaatsen en daarbij aanduidingen van tijd en tijdsindeling hanteren als: dagen, weken, maanden, jaargetijden, jaren, eeuwen, jaartellingen, perioden.
Tekenen en handvaardigheid
A Domein vormgeven
1 De leerlingen kunnen werkstukken maken:
- op basis van gericht waarnemen
- op basis van een innerlijke voorstelling van een onderwerp, vanuit hun geheugen, fantasie en/of beleving
- met een communicatieve functie of een gebruiksfunctie
Er is geprobeerd rechtenvrij (beeld)materiaal te gebruiken en/of (beeld)materiaal te gebruiken voor niet-commercieel gebruik. Mocht u desalniettemin materiaal zien waar auteursrecht op rust, laat het ons dan weten. Wij zullen daar z.s.m. op handelen.
|
|