Leerkracht

  • WebQuest titel: Rembrandt van Rijn
  • Onderwerp: Rembrandt van Rijn
  • Bestemd voor:
    • Basisonderwijs, bovenbouw (groep 7 en 8)
    • Voortgezet Onderwijs (brugklas en klas 2)
  • Vakgebied(en): Geschiedenis, kunstgeschiedenis, taal
  • Uitvoering door: groepjes van 4 leerlingen
  • Tijdsinvestering voor leerling(en): 3 uur
  • Opbrengst van de WebQuest: een powerpoint of een website
  • Extra materialen die nodig zijn: geen
  • De webquest ‘Rembrandt' is een product van het Centrum voor Mondiaal Onderwijs (CMO).
Leerdoelen van deze WebQuest:
  • Leerlingen hebben informatie verzameld over het leven en werk van Rembrandt van Rijn.
  • Leerlingen leven zich in in het leven van Nederland beroemdste schilder.
  • Leerlingen kunnen een aantal van de beroemdste werken van Rembrandt benoemen.
  • Leerlingen kunnen een aantal onderwerpen (of genres) benoemen.
  • Leerlingen kunnen in eenvoudige bewoording uitleggen welke technieken.
  • Rembrandt gebruikte en waar hij in uitblonk.
Vakken en kerndoelen:

Nederlandse taal

Domein mondelinge taalvaardigheid
2  De leerlingen kunnen:
  • vragen stellen om informatie te verzamelen over een door henzelf gekozen onderwerp-  verslag uitbrengen.
  • iets uitleggen.
  • hun ervaringen, mening, waardering of afkeuring op persoonlijke wijze weergeven.
3  De leerlingen kunnen bij het realiseren van het voorgaande in voorkomende situaties gebruik maken van communicatiemiddelen

C   Domein schrijfvaardigheid
8  De leerlingen kunnen:
  • hun gedachten, ervaringen, gevoelens en bedoelingen uiten bij voorbeeld in een verhaal en/of een website
  • teksten schrijven, waarin zij hun eigen ervaringen, mening, waardering of afkeuring duidelijk weergeven.

Oriëntatie op mens en wereld

Geschiedenis
Domein historisch besef
11  Leerlingen kunnen:
  • perioden en gebeurtenissen uit hun eigen leven en uit de geschiedenis op een tijdbalk plaatsen en daarbij aanduidingen van tijd en tijdsindeling hanteren als: dagen, weken, maanden, jaargetijden, jaren, eeuwen, jaartellingen, perioden.

Tekenen en handvaardigheid

Domein vormgeven
1  De leerlingen kunnen werkstukken maken:
  • op basis van gericht waarnemen
  • op basis van een innerlijke voorstelling van een onderwerp, vanuit hun geheugen, fantasie en/of beleving
  • met een communicatieve functie of een gebruiksfunctie