Leerkracht
Leerkracht
WebQuest titel: Rembrandt van Rijn
Onderwerp: Rembrandt van Rijn
Bestemd voor:
Basisonderwijs, bovenbouw (groep 7 en 8)
Voortgezet Onderwijs (brugklas en klas 2)
Vakgebied(en): Geschiedenis, kunstgeschiedenis, taal
Uitvoering door: groepjes van 4 leerlingen
Tijdsinvestering voor leerling(en): 3 uur
Opbrengst van de WebQuest: een powerpoint of een website
Extra materialen die nodig zijn: geen
De webquest ‘Rembrandt' is een product van het Centrum voor Mondiaal Onderwijs (CMO).
Leerdoelen van deze WebQuest:
Leerlingen hebben informatie verzameld over het leven en werk van Rembrandt van Rijn.
Leerlingen leven zich in in het leven van Nederland beroemdste schilder.
Leerlingen kunnen een aantal van de beroemdste werken van Rembrandt benoemen.
Leerlingen kunnen een aantal onderwerpen (of genres) benoemen.
Leerlingen kunnen in eenvoudige bewoording uitleggen welke technieken.
Rembrandt gebruikte en waar hij in uitblonk.
Vakken en kerndoelen:
Nederlandse taal
A Domein mondelinge taalvaardigheid
2 De leerlingen kunnen:
vragen stellen om informatie te verzamelen over een door henzelf gekozen onderwerp- verslag uitbrengen.
iets uitleggen.
hun ervaringen, mening, waardering of afkeuring op persoonlijke wijze weergeven.
3 De leerlingen kunnen bij het realiseren van het voorgaande in voorkomende situaties gebruik maken van communicatiemiddelen
C Domein schrijfvaardigheid
8 De leerlingen kunnen:
hun gedachten, ervaringen, gevoelens en bedoelingen uiten bij voorbeeld in een verhaal en/of een website
teksten schrijven, waarin zij hun eigen ervaringen, mening, waardering of afkeuring duidelijk weergeven.
Oriëntatie op mens en wereld
Geschiedenis
D Domein historisch besef
11 Leerlingen kunnen:
perioden en gebeurtenissen uit hun eigen leven en uit de geschiedenis op een tijdbalk plaatsen en daarbij aanduidingen van tijd en tijdsindeling hanteren als: dagen, weken, maanden, jaargetijden, jaren, eeuwen, jaartellingen, perioden.
Tekenen en handvaardigheid
A Domein vormgeven
1 De leerlingen kunnen werkstukken maken:
op basis van gericht waarnemen
op basis van een innerlijke voorstelling van een onderwerp, vanuit hun geheugen, fantasie en/of beleving
met een communicatieve functie of een gebruiksfunctie